www.kassandra-halkidiki.gr
ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ ΚΑΣΣΑΝΔΡΑΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
(PENINSULA KASSANDRA CHALKIDIKI)

ΠΛΗΡΗΣ Τουριστικός & Πολιτιστικός Οδηγός
(COMPLETE Tourist and Cultural Guide)


Αγία Παρασκευή - Λουτρά Χαλκιδικής
(Agia Paraskevi - Loutra Halkidiki)

Πληροφορίες για την Αγία Παρασκευή & τα Λουτρά


   Η Αγία Παρασκευή βρίσκεται στην ενδοχώρα της Κασσάνδρας, περιτριγυρισμένη από πευκοδάσος. Πήρε το όνομά της από την ομώνυμη εκκλησία, που βρίσκεται στις παρυφές του χωριού. Η ''Αγία'' (όπως την αποκαλούν οι κάτοικοι της περιοχής) με την πλούσια ιστορική παράδοση καταστράφηκε τρεις φορές πριν και κατά την διάρκεια της επανάστασης του 1821. Από το χωριό κατάγονταν οι Μακεδονομάχοι Κωνσταντίνος Σαραφιανός, Κωνσταντίνος Καραγιώργης και ο σπουδαίος αγωνιστής της επανάστασης του 1821, Χριστόδουλος Δημητρίου.
Οι κάτοικοι του χωριού, απλοί και φιλόξενοι, θα χαρούν να μυήσουν τον επισκέπτη στα μυστικά της μελισσοκομίας, η οποία αποτελεί την κύρια απασχόληση μαζί με την καλλιέργεια της ελιάς. Στο χωριό υπάρχουν μικρά, γραφικά ταβερνάκια με παραδοσιακές λιχουδιές και μεζέδες της Χαλκιδικής, που συνοδεύονται πάντα από τοπικό ούζο ή τσίπουρο. 
Ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να περιπλανηθεί στα ήρεμα στενά σοκάκια του χωριού και να αποδράσει σε πανέμορφες διαδρομές που χαράζονται μέσα στο κατάφυτο δάσος.
Πέντε χιλιόμετρα νότια της Αγίας Παρασκευής, μπροστά στη θάλασσα, βρίσκεται ο οικισμός Λουτρά, ο οποίος αποτελείται κυρίως από παραθεριστικές κατοικίες, ενοικιαζόμενα δωμάτια και ξενοδοχεία. Οι κάτοικοι, που διαμένουν μόνιμα στα Λουτρά, ασχολούνται κυρίως με την αλιεία, τη μελισσοκομία, την καλλιέργεια της ελιάς και τον τουρισμό. Ο οικισμός πήρε το όνομά του από τις ιαματικές πηγές, φημισμένες για τις θεραπευτικές τους ιδιότητες.

Η πρώτη πηγή ανακαλύφθηκε από κάποιον γεωργό, που έψαχνε να βρει θειάφι για να ραντίσει τα αμπέλια του. Μετά το τέλος του β' παγκοσμίου πολέμου, οι κάτοικοι ανατίναξαν τα βράχια με δυναμίτη και ξεπήδησε το υδροθειούχο νερό θερμοκρασίας 39 o C από το ηφαίστειο, όπου δημιουργήθηκε η νέα Θερμοπηγή. Αρχικά ονομάστηκε πηγή Αγίου Νικολάου και μετέπειτα Αγίας Παρασκευής. Στην τοποθεσία των πηγών, τα πρώτα χρόνια δημιουργήθηκε ένα μικρό παράπηγμα με δύο αίθουσες και το 2000 χτίστηκε το νέο υπερσύγχρονο κτίριο. Έτσι, αναπτύχθηκε μια μικρή Λουτρόπολη, η πηγή αφιερώθηκε στη χάρη της Ζωοδόχου πηγής και ανακατασκευάστηκε το εκκλησάκι της.
Το υπερσύγχρονο υδροθεραπευτήριο (SPA) φημίζεται για τις σπάνιες θεραπευτικές του ιδιότητες, απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες και διαθέτει πισίνες, σάουνες, χαμάμ, καταιωνιστήρες, υδρομασάζ (ατομικά και ομαδικά) για θεραπεία και αναζωογόνηση. Το υδροθεραπευτήριο καλύπτει τις ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου, ο οποίος εργάζεται και κινείται μόνιμα σε γοργούς ρυθμούς. Προσφέρει χαλάρωση σε ένα υπέροχο περιβάλλον με πλήρη ιατρική υποστήριξη. Το νερό των πηγών ενδείκνυται για πολλές παθήσεις όπως αυτές των οστών, των αρθρώσεων και των μυών, καθώς και για δερματικές παθήσεις.

Αφηγήσεις του 1994 για την Αγία Παρασκευή από :
Στέλιο Μιτελούδη - γραμματέα της Κοινότητας
Χρίστο Κορδέλλα - πρόεδρο της Κοινότητας
Πανταζή Βαμβακά - συνταξιούχο δάσκαλο


   Το χωριό είναι παλιό, υπήρχε και πριν το μεγάλο χαλασμό του 1821, αλλά δεν γνωρίζουμε το χρόνο της δημιουργίας του. Πληροφορίες για την εποχή του χαλασμού δεν υπάρχουν.
Έχουμε όμως δύο μακεδονομάχους και μάλιστα δασκάλους, τον Σαραφιανό Κωνσταντίνο και τον Καραγιώργη Κωνσταντίνο. Ο δεύτερος συνελήφθη από τους Τούρκους για προπαγάνδα και κλείστηκε στον Λευκό Πύργο της Θεσσαλονίκης, που τότε ήταν φυλακές, γιατί στο σχολείο, που υπηρετούσε ως δάσκαλος, τραγουδούσε τον θούριο του Ρήγα και συγκεκριμένα το τραγούδι: “Ω λυγερόν σπαθί μου...” Το Ελληνικό Προξενείο της Θεσσαλονίκης τον είχε ορίσει να κάνει προπαγάνδα στα Βουλγαροχώρια. Πέθανε στη φυλακή από βραδεία δηλητηρίαση και από τις κακουχίες.
Κατά τη διάρκεια της Γερμανικής κατοχής έδρασε ο Ιωάννης Μαυρουδής του Γεωργίου ή ο Γιάννης με τον μαύρο μπερέ, όπως τον αναζητούσαν οι γερμανικές αρχές κατοχής, για να τον βρουν και να τον συλλάβουν. Ήταν ενταγμένος σε μια οργάνωση με τον τίτλο ΕΟΔΗ 503, Οργάνωση πληροφοριών και δολιοφθορών. Ήταν ένας άνδρας με γερά μπράτσα και ψυχή ατρόμητη. Με το καΐκι του όργωνε τις θάλασσες και μετέφερε άνδρες, πληροφορίες και λεφτά συνεργαζόμενος με την Intelligence Service του Λονδίνου. Λένε, ότι φυγάδεψε στη Μέση Ανατολή τον Γεώργιο Παπανδρέου, τον Παναγιώτη Κανελλόπουλο και πλήθος Νεοζηλανδών. Γι’ αυτό και μετά το πέρας του αιματηρού Β' παγκοσμίου πολέμου η Κοινότητα Αγίας Παρασκευής έλαβε από τον πρωθυπουργό της Νέας Ζηλανδίας ευχαριστήρια επιστολή.
Στον τομέα των δολιοφθορών έχουμε την πληροφορία, ότι δύο φορές εισήλθε σε επιταγμένα από τους Γερμανούς καΐκια, μέθυσε το πλήρωμα και το οδήγησε στη Μέση Ανατολή.
Για την εντιμότητά του διηγούνται το εξής περιστατικό: Κάποτε οι Άγγλοι του έδωσαν πολλές χιλιάδες λίρες να τις μεταφέρει στη Σιθωνία. Ο συνοδός του τού πρότεινε να κρατήσουν τα λεφτά και να φουντάρουν το πλοίο. Ο μπάρμπα Γιάννης όμως, όχι μόνο αρνήθηκε να το κάνει αυτό, αλλά τον απείλησε, ότι, αν ξαναμιλούσε γι’ αυτό το θέμα, θα τον σκότωνε.
Τα θερμά λουτρά της Αγίας Παρασκευής ανακαλύφθηκαν το 1941. Κάποιος Παρίσης, εκεί στην παραλία ανακάλυψε μια σπηλιά. Το είπε στο χωριό και έτρεξαν όλοι εκεί. Ένας δεκαεξάχρονος τότε, ο Πανταζής Μιτελούδης, δέχτηκε να τον δέσουν με σχοινιά και να τον κατεβάσουν μέσα στη σπηλιά, να δει, τι έχει.
Μόλις έφτασε κάτω, πάτησε ζεστό νερό. Τότε φώναξε και τον τράβηξαν επάνω. Ύστερα έβαλαν φουρνέλα και άνοιξαν το στόμιο της σπηλιάς και ο κόσμος άρχισε να κάνει μπάνιο εκεί μέσα. Αργότερα αξιοποιήθηκαν, κτίστηκαν τα σημερινά λουτρά.
Σήμερα είναι κοινοτική επιχείρηση. Βέβαια τα λουτρά της Αγίας Παρασκευής, όπως και όλες οι ιαματικές πηγές της χώρας, ανήκουν στον EOT, αλλά ο EOT παραχώρησε την εκμετάλλευσή τους στην Κοινότητα.
Το δημοτικό Σχολείο κτίστηκε το 1961 με χρήματα του ομογενούς από την Αλαμπάμα της Αμερικής Γρηγορίου Παπανικολάου. Η Κοινότητα, για να τιμήσει τη μνήμη του, έδωσε το όνομά ταυ σε έναν δρόμο του χωριού.
Στην Αγία Παρασκευή υπήρχαν τρεις ανεμόμυλοι στα γύρω υψώματα. Σήμερα σώζεται ο μύλος του Τζιμ. Τον είχαν οι τρεις χωριανοί α) Δημήτριος Μουστάκας (Τζιμ), β) Αθανάσιος Τσακνής, γ) Γεώργιος Γραμμένος. Ο μύλος αυτός υπάρχει μισός, όπως ο Μύλος του Αλεξού στην Κασσάνδρεια.

ΠΗΓΕΣ - ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ


ΒΑΣΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ :

Kασσάνδρα
Περιοδική Έκδοση Πολιτιστικού Συλλόγου Κασσανδρινών Θεσσαλονίκης

ΕΡΕΥΝΑ & ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ-ΣΕΛΙΔΟΠΟΙΗΣΗ :
Βαγγέλης Κατσαρίνης
Ηλεκτρονικός - Κατασκευαστής Ιστοσελίδων Διαδικτύου

Το κάστρο του Εγκέλαδου
στα Λουτρά Αγίας Παρασκευής

  
   Τον περασμένο Σεπτέμβριο, συντάσσοντας κατάλογο των λιμένων και των σκαλωμάτων της Χαλκιδικής κατά τους Μέσους Χρόνους, αντί για χάρτες χρησιμοποίησα την φωτογραφία της Χαλκιδικής του Google Earth, λήψεως 28ης Μαρτίου 2012. Περιδιάβηκα λοιπόν άνετα τα 600 χιλιόμετρα της ακτογραμμής, μεγενθύνοντας την φωτογραφία όπου ήθελα περισσότερες λεπτομέρειες. Είδα πράματα και θάματα, γιατί η 28η Μαρτίου του 2012 ήταν πολύ καθαρή ημέρα και η θάλασσα ήταν κάλμα. Δεν θα σάς κουράσω απαριθμώντας και περιγράφοντας θέσεις πολλές, αλλά θα περιορισθώ σε μία θέση της Κασσάνδρας : στα Λουτρά της Αγίας Παρασκευής, τα οποία επισκέφτηκα για πρώτη φορά το 1974.
Αυτή είναι η Φλέγρα, η ονομαζόμενη και Παλλήνη, διότι, κατά μία παλαιά ετυμολογική ερμηνεία, πάλλεται από τους σεισμούς, και εδώ βρίσκονται τα λουτρά. Το μεγάλο νεόδμητο κτήριο είναι το κτήριο των Λουτρών, και η θερμή θειούχος πηγή βρίσκεται σε μια μικρή θαλασσοσπηλιά, στα ριζά του βράχου.
Μέσα στην θάλασσα και σε βάθος κυμαινόμενο γύρω στις πέντε οργιές, διακρίνονται τα ερείπια λιθόκτιστου οικισμού, εμβαδού περί τα είκοσι (20) στρέμματα, ο οποίος αναπτύσσεται γύρω από ένα ισχυρό, λιθόκτιστο οχυρό συγκρότημα, εμβαδού περί τα τρία (3) στρέμματα. Στο συγκρότημα κυριαρχεί ένας μεγάλος «πύργος», ωοειδούς κατόψεως, μεγίστων εσωτερικών διαστάσεων 20Χ15 μέτρων, περιβαλλόμενος από μεγάλες περίκλειστες «αυλές» και μικρότερους κυκλικούς πύργους. Το κέντρο του πύργου απέχει από την ακτή περί τα 100 μέτρα.
Ο οικισμός και το κάστρο προστατεύονται από την πλευρά της θάλασσας με ισχυρό τείχος, του οποίου ο επιμήκης λιθοσωρός εκτείνεται στο φρύδι μιας παλιάς χερσονήσου ή γκρεμού.
Ο οικισμός αυτός φαίνεται να σχετίζεται με τον υπερκείμενο προϊστορικό οικισμό της Βίλας Στάσα και των Λουτρών.
Πρέπει να εξετασθεί εάν η βύθιση του υποβρυχίου τομέα του οικισμού οφείλεται στην ανύψωση της θαλάσσιας στάθμης η σε σεισμική δραστηριότητα.
Πιθανότερο όμως φαίνεται το να οφείλεται σε βύθιση λόγω σεισμικής δραστηριότητος. Όπως σημειώνεται και στον χάρτη της Ομάδος Παπαζάχου, με τα σεισμολογικά δεδομένα της Χαλκιδικής των ετών 550 π.Χ.-2009 μ.Χ., η περιοχή των Λουτρών είναι κατ’ εξοχήν σεισμογενής, με έναν τουλάχιστον σεισμό τάξεως μεγαλύτερης των έξη ρίχτερ. Επί πλέον, σε μικρή απόσταση από την ακτή, μέσα στην θάλασσα, εντοπίζεται ένα μεγάλο σεισμικό ρήγμα, παράλληλο προς την ακτογραμμή.
Ένα δεύτερο σεισμικό ρήγμα (14 χάρτης ΙΓΜΕ) αποτυπώνεται στον γεωλογικό χάρτη του ΙΓΜΕ, παράλληλο προς την ακτογραμμή και κοντά σ’ αυτήν, το οποίο διαχωρίζει τους ασβεστόλιθους του παραθαλασσίου μετώπου, από το σύστημα των πολύχρωμων μαργών της ενδοχώρας. Αλλά και το ασβεστολιθικό βραχώδες μέτωπο του κρημνού της ακτής, ύψους περί τά 50 μέτρα, φαίνεται να οφείλεται στην θραύση και απόσπαση του καταβυθισθέντος τμήματος της ξηράς.
Πότε να συνέβησαν όλα αυτά;
Να σχετίζονται με το τσουνάμι του Ηροδότου, το οποίο έπνιξε τους Πέρσες στην Ποτίδαια, το 490 π.Χ.;
Να συνέβησαν στους προϊστορικούς χρόνους, όσον κατοικείτο ακόμη η περιοχή;
Δεν γνωρίζω αν θα απαντηθούν ποτέ αυτά τα ερωτήματα.
Όμως, ο σεβασμός στα δυσανάγνωστα μηνύματα της παραδόσεως, έστω και αν αυτή αναφέρεται στην τόσο μακρινή και μυθική Γιγαντομαχία, επιβάλλει να αναζητήσουμε την αρχική αντίληψη της έννοιας του ηφαιστειακού σεισμού, από τον οποίο τόσον έντονα είχε δεινοπαθήσει (και δεινοπαθεί) ο ελλαδικός χώρος.

ΠΗΓΕΣ - ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ


Κείμενο (18 Μαρτίου 2014) :

Ιωακείμ Παπάγγελλος
Οικονομολόγος-Αρχαιολόγος (10η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων)

Το Σπήλαιο στα Λουτρά της Αγίας Παρασκευής
(Γεωμορφολογία χερσονήσου Κασσάνδρας)
(Έρευνα Ελληνικής Σπηλαιολογικής Εταιρείας 2006-2011)

  
   Το σπήλαιο αυτό ανακαλύφθηκε τυχαία από κατοίκους τής Αγίας Παρασκευής. Στη συνέχεια ενημερώθηκε το Εργαστήριο Φυσικής Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, οπότε οι συγγραφείς άρχισαν τη μελέτη του σπηλαίου και του υπογείου καρστ σε σχέση και με τα τεκτονικά γεγονότα πού έλαβαν χώρα στην περιοχή αυτή.
Η είσοδος του σπηλαίου βρίσκεται στο χώρο μιας διευρυμένης ρωγμής σε βάθος 2 μέτρα από την επιφάνεια. Ανατολικά από την είσοδο και σε απόσταση 3-4 μέτρων βρίσκεται ο πρώτος θάλαμος πού έχει κυκλική μορφή με διάμετρο 4-5 μέτρα και συνδέεται με ένα διάδρομο προς τα Ν-ΝΔ με τον δεύτερο θάλαμο. Ο θάλαμος αυτός είναι επιμήκης με μήκος 8 μέτρα και πλάτος 4-5 μέτρα και συνεχίζεται με ένα διάδρομο προς τα ΝΔ, όπου καταλήγει σε μια καταβόθρα. Το ύψος τού σπηλαίου στο χώρο των θαλάμων κυμαίνεται από 5-7 μέτρα.
Παρότι ή έκταση τού σπηλαίου είναι μικρή και το πάχος των ασβεστόλιθων από την οροφή του σπηλαίου μέχρι την επιφάνεια είναι πολύ μικρό (2-5 μέτρα), ο εσωτερικός διάκοσμος του είναι πλούσιος.
Συγκεκριμένα οι σπηλαιολιθωματικοί σχηματισμοί που υπάρχουν στο εσωτερικό του σπηλαίου είναι :
Σταλακτίτες λευκού χρώματος που το μήκος τους ξεπερνά και τα 2 μέτρα. Καλύπτουν τμήματα από την οροφή του κυκλικού θαλάμου, ενώ στον επιμήκη θάλαμο σταλακτίτες με μικρότερο μήκος βρίσκονται στο κεντρικό τμήμα τής οροφής του.
Σταλαγμίτες επί το πλείστον λευκού χρώματος έχουν σχηματισθεί στον πυθμένα του κυκλικού θαλάμου και σε πλευρικά κοιλώματα που βρίσκονται κοντά στην οροφή του επιμήκους θαλάμου.
Στύλοι (κολώνες) με μικρές σχετικά διαστάσεις (40-50 εκατοστά μήκος) έχουν σχηματιστεί στους πυθμένες των πλευρικών κοιλωμάτων στον επιμήκη θάλαμο.
Από παρατηρήσεις πού έγιναν διαπιστώθηκε ότι το ασβεστιτικό υπόστρωμα των σταλαγμιτών έχει υποστεί διαρρήξεις και στη συνέχεια οριζόντια και κατακόρυφη μετατόπιση.
Το γεγονός αυτό αποδεικνύει ότι στην περιοχή αυτή μετά από τον σχηματισμό του σπηλαίου και των σταλαγμιτών είχαμε στην περιοχή νεώτερη τεκτονική δράση.
Εκτός από το σπήλαιο στους ασβεστόλιθους της Αγίας Παρασκευής έχει σχηματιστεί ένα δίκτυο από υπόγειους αγωγούς και έγκοιλα που φαίνονται χαρακτηριστικά στις απότομες ακτές σε πολλά σημεία.
Το σχήμα που έχουν αυτοί οι αγωγοί και τα έγκοιλα είναι ακανόνιστο. Η διεύθυνση και η κλίση τους είναι Β-ΒΑ, δηλαδή προς το σημερινό χώρο της ξηράς. Από την επιτόπια μελέτη διαπιστώθηκε ότι ο επιμήκης άξονάς του είναι παράλληλος με τα ρήγματα της περιοχής που έχουν διεύθυνση Β-ΒΑ - Ν-ΝΑ. Εκεί όπου τα νεώτερα ρήγματα με διεύθυνση Α - Δ έτμησαν τα παλαιότερα ρήγματα πού αναφέρθηκαν παραπάνω και δημιούργησαν τις απότομες ακτές της Αγίας Παρασκευής. Φαίνεται η αποκοπή της συνέχειας των υπογείων αγωγών προς τη θάλασσα. Μαρτυρία για την πρόσφατη αυτή τεκτονική δράση αποτελεί και η θερμή βοριούχος αλιπηγή της Αγίας Παρασκευής (Σωτηριάδης, 1969), που βρίσκεται στη βάση της απότομης ακτής στην περιοχή αυτή. Το θερμομεταλλικό νερό της αλιπηγής αντλείται σήμερα στα λουτρά που βρίσκονται πάνω στην αναβαθμίδα και χρησιμοποιείται για θεραπευτικούς σκοπούς.

Πρέπει να τονιστεί ότι ο σχηματισμός του σπηλαίου της Αγίας Παρασκευής δεν σχετίζεται με το σημερινό βασικό επίπεδο (δηλαδή τη θάλασσα) Αλλά με ένα παλαιότερο τοπικό, πού η θέση του συνέπιπτε με την επιφάνεια της πλειο-πλειστοκαινικής λίμνης του Θερμαϊκού στο χώρο της Κασσάνδρας.
Το συμπέρασμα λοιπόν είναι ότι από τη μελέτη της μορφολογίας των εγκοίλων και του σπηλαίου φαίνεται ότι πρόκειται για σχηματισμούς που είχαν μεγάλη ανάπτυξη στο χώρο της Βορείου Αιγηίδος πριν από τη βύθισή της. Ο σχηματισμός τους έγινε πριν από τη βύθιση της Βορείου Αιγηίδος, όταν το βασικό επίπεδο αποτελούσε η λίμνη του Θερμαϊκού. Επομένως ή σημερινή τους θέση και μορφοτεκτονική κατάσταση, οφείλεται στη δράση νεωτέρων ρηγμάτων πού προκάλεσαν τη βύθιση. Η παρουσία της θέρμης βοριούχου αλιπηγής στο χώρο των απότομων ακτών και μέσα στη θάλασσα, υ δράση ατμίδων και η απόθεση έπιχρισμάτων ατμίδων σε πολλά έγκοιλα, δείχνουν ότι τα τεκτονικά φαινόμενα που έδρασαν στο παρελθόν εξακολουθούν να είναι ενεργά μέχρι σήμερα στην περιοχή αυτή.
Σύμφωνα μέ τούς Μαρίνο κ.ά. (1970) κατά την διάρκεια του Πλειο-Πλειστοκαίνου υπήρχε ξηρά από την περιοχή της σημερινής χερσονήσου Σιθωνίας μέχρι την Θεσσαλία. Η ξηρά αυτή είχε απομονώσει τη λίμνη του Θερμαϊκού, που καταλάμβανε το σημερινό χώρο της χερσονήσου Κασσάνδρας και του Θερμαϊκού κόλπου, από τον βορειοαιγαιακό χώρο. Έτσι οι ποταμοχείμαρροι που αυλάκωναν την τότε ξηρά με διεύθυνση Β-ΒΑ κατέληγαν στις Ακτές της λίμνης του Θερμαϊκού και σχημάτιζαν διάφορα σύνθετα δέλτα. Επομένως, η λίμνη του Θερμαϊκού αποτελούσε τοπικό βασικό επίπεδο στο χώρο αυτό κατά τη διάρκεια του Πλειο-Πλειστοκαίνου.
Από το γεγονός ότι η διεύθυνση στους υπόγειους αγωγούς της Αγίας Παρασκευής συμπίπτει με τη διεύθυνση των παλαιορευμάτων που καθόρισαν οι Μαρίνος κ.ά. (1970), αποδεικνύεται ότι ταυτόχρονα με το τότε επιφανειακό υδρογραφικό δίκτυο είχε σχηματιστεί και ένα υπόγειο δίκτυο αγωγών προς την ίδια κατεύθυνση, δηλαδή προς την πλειοπλειστοκαινική λίμνη στο χώρο της σημερινής Κασσάνδρας.
Η προέκταση της τότε ξηράς στο χώρο της σημερινής θάλασσας στο Βόρειο Αιγαίο δικαιολογεί την ανάπτυξη του υπογείου καρστ και κατά συνέπεια και του σπηλαίου, γιατί με το σημερινό πάχος πού έχουν οι ασβεστόλιθοι, δεν θα ήταν δυνατή μία τέτοια ανάπτυξη.
Η χερσόνησος της Χαλκιδικής καταλήγει σε τρεις μικρότερες χερσονήσους - της Κασσάνδρας, της Σιθωνίας και του Άθω ή του Αγίου Όρους.
Η ακτογραμμή της συνεχίζεται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας ως υφαλοκρηπίδα - δηλαδή, σαν υποθαλάσσια εξέδρα σε σχετικά μικρό βάθος. Επεκτείνεται σε απόσταση 50 χιλιομέτρων, και το βάθος κυμαίνεται από 100 ώς 200 μέτρα. Σ' αυτήν βρίσκονται τα νησιά Θάσος και Σαμοθράκη.
Νότια από την υφαλοκρηπίδα σχηματίζεται μια βαθιά λεκάνη, η Λεκάνη του Βόρειου Αιγαίου, που μπαίνει και μέσα στους δύο κόλπους της Χαλκιδικής - της Κασσάνδρας και του Αγίου Όρους. Νότια από αυτήν, μπροστά από τις τρεις χερσονήσους της Χαλκιδικής ανοίγεται με νοτιοδυτική κατεύθυνση μια μακρόστενη κοιλότητα - ένα «αυλάκι». Είναι το Φρέαρ του Θερμαϊκού, όπου το βάθος σε πολλά σημεία ξεπερνάει τα 1.000 μέτρα. Ανάμεσα στο νησί Ψαθούρα, το βορειανατολικότερο των Βόρειων Σποράδων, και το ακρωτήριο Δρέπανο, τη νότια άκρη στη χερσόνησο της Σιθωνίας - σε 12 ναυτικά μίλια από την Ψαθούρα και 19 από το Δρέπανο - το βάθος φτάνει στα 1.550 μέτρα. Είναι το βαθύτερο σημείο στο Βόρειο Αιγαίο.
Τα ενεργά σπήλαια θειικού οξέος της Αγίας Παρασκευής, έχουν σχέση με ένα γεωθερμικό σύστημα που είναι γνωστό ως το "Αγία Παρασκευή ιαματικές πηγές". Για την προέλευσή τους διεξήχθησαν περιορισμένες μελέτες. Οι πρώτες έρευνες Σωτηριάδης (1969) αφορούσαν το ιαματικό νερό των σπηλαίων.
Μια νέα έρευνα της περιοχής της Αγίας Παρασκευής ξεκίνησε το 2006 και είναι ακόμα σε εξέλιξη.
Εκτός από τα ήδη γνωστά σπήλαια της περιοχής, έχουν βρεθεί και διάφορα άλλα ενδιαφέροντα μικρότερα σπήλαια και κοιλότητες κοντά στο επίπεδο βάσης ή στη ζώνη vadose. Συνολικά, οκτώ σπηλιές και κοιλότητες ανακαλύφθηκαν στην Αγία Παρασκευή. Σε δύο από αυτές τις σπηλιές (WTG1 και WTG2) η μελέτη της ορυκτολογίας αποκάλυψε ότι τρία δείγματα (PAR-B1, PAR6, PAR7) περιέχουν κίτρινη βαφή (As2S3) που σχετίζεται με tamarugite [NaAl (SO4) 2-6H2O], pickeringite [MgAl2 (SO4) 4-22H2O] και γύψου (CaSO4-2H2O).

ΠΗΓΕΣ - ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ


ΒΑΣΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ :

ΔΕΛΤΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΣΠΗΛΑΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ (1981-1982)
Ελληνική Σπηλαιολογική Εταιρεία

ΕΡΕΥΝΑ & ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ-ΣΕΛΙΔΟΠΟΙΗΣΗ :
Βαγγέλης Κατσαρίνης
Ηλεκτρονικός - Κατασκευαστής Ιστοσελίδων Διαδικτύου

ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ (WEBSITE LINKS)


ΔΗΜΟΣ ΚΑΣΣΑΝΔΡΑΣ:http://www.kassandra.gr/
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
«Οι Χαλκιδείς» :
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008993945903&fref=nf&pnref=story

Παλιές Φωτογραφίες Αγία Παρασκευής

Παλιές Φωτογραφίες
Λουτρών Αγίας Παρασκευής

Φωτογραφίες & Χάρτης
Σπηλαίου Λουτρών Αγίας Παρασκευής

Χάρτες-Καιρός-Χορηγοί Σελίδας

Google Maps

Weather

ΑΝΑΡΡΙΧΗΣΗ (CLIMBING)
ΣΤΑ ΛΟΥΤΡΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

  
Αναρρίχηση (climbing) ή αναρρίχηση βράχου (rock climbing - crag climbing) χαρακτηρίζεται το σκαρφάλωνα, µε καλοκαιρινές συνθήκες (µε χειμερινές συνθήκες χαρακτηρίζεται αλπινισµός), σε οποιαδήποτε κορυφή βουνού, που γίνεται όμως από την απόκρημνη πλευρά της (ορθοπλαγιά) και που αναγκαστικά εφαρμόζεται η αναρριχητική τεχνική (μικρού ή μεγάλου βαθμού δυσκολίας) και απαιτείται η χρήση διαφόρων βοηθητικών οργάνων (καρφιά, καρυδάκια, σχοινιά, καραμπίνερ κ.ά.). Η αναρρίχηση διακρίνεται σε ελεύθερη και σε τεχνητή αναρρίχηση. Ελεύθερη αναρρίχηση (free climbing) είναι η αναρρίχηση που γίνεται µε φυσικές κινήσεις, όπου ο αναρριχητής εκμεταλλεύεται το φυσικό ανάγλυφο του βράχου για την προώθησή του, δηλαδή τα πιασίματα και τα πατήματα που του προσφέρει η ορθοπλαγιά. Τα αναρριχητικά όργανα (καρφιά, σχοινί, καραµπίνερ κ.ά.) χρησιμοποιούνται µόνο για ασφάλεια και όχι για κίνηση.
Τεχνητή αναρρίχηση (aid climbing - artificial climbing) είναι η αναρρίχηση που γίνεται µε τη βοήθεια των αναρριχητικών οργάνων (καρφιά, σχοινί, καραµπίνερ, καρυδάκια, σκαλίτσες, τρυπάνια για βύσματα κ.ά.), τα οποία χρησιμοποιούνται εκτός από την ασφάλεια, και για την προώθηση ή κίνηση του αναρριχητή, δηλαδή χρησιμοποιεί, εκτός των φυσικών ανωμαλιών του βράχου, τεχνητά πιασίματα και πατήματα. Ο όρος αναρρίχηση βράχου χρησιμοποιείται και για παρεμφερείς δραστηριότητες εκτός ορεινών όγκων, δηλαδή για αναρριχήσεις, συνήθως μεγάλης δυσκολίας, που γίνονται σε μεμονωμένα συγκροτήματα μικρών ή μεγάλων βράχων, σε χαμηλά βράχια ή ορθοπλαγιές δίπλα στη θάλασσα ή σε δρόμους ή σε βράχια λατομείων κ.ά. Οι δραστηριότητες αυτές σωστά χαρακτηρίζονται αναρριχήσεις βράχου, αλλά είναι συζητήσιμο εάν μπορούν να ενταχθούν στη σφαίρα της έννοιας ορειβασία. Οι αναρριχήσεις αυτές αναφέρονται είτε ως αθλητική αναρρίχηση (sport climbing), είτε ως αναρρίχηση bouldering. Το βέβαιο όμως είναι ότι όποιος ασχολείται αποκλειστικά µε αυτού του είδους τις αναρριχήσεις, χωρίς να κάνει και ορειβασία, δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται ορειβάτης, αλλά µόνο αναρριχητής (climber).
Η αναρρίχηση στα Λουτρά της Αγίας Παρασκευής ξεκίνησε πιλοτικά το 2011 από τον Κai Maluck με 37 διαδρομές και εύρος δυσκολίας 1 - 6a+. Δημιουργήθηκαν χάρτες των αναβάσεων καθώς και πλήρης οδηγός μετάβασης στα Λουτρά από την Θεσσαλονίκη. Το ενδιαφέρον ήταν άμεσο από τις διεθνείς και ελληνικές ιστοσελίδες που ασχολούνται με την αναρρίχηση και τα αναρριχητικά πεδία στην Ελλάδα.
Οι παραλίες των βράχων των Λουτρών είναι ιδανικές για παιδιά και οικογένειες. Οι περισσότεροι από τους βράχους είναι ασφαλείς για τα παιδιά εκτός από ορισμένα τμήματα. Η μαγεία της αναρρίχησης σε συνδυασμό με το εκπληκτικό τοπίο κάνουν τα Λουτρά ένα σοβαρό προορισμό για την δραστηριότητα αυτή και μια πηγή εσόδων για τις ντόπιες επιχειρήσεις, ακόμα και τους χειμερινούς μήνες !

Λουτρά Χαλκιδικής Συντεταγμένες : 39.925106, 23.589866
Αριθμός διαδρομών : 37
Εύρος Δυσκολίας :1 - 6a+
Καλύτερη εποχή : Ιανουάριος-Δεκέμβριος

ΠΗΓΕΣ - ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ


Kai Maluck
Climbing at Loutra of Agia Paraskevi
Printed and published by: epubli GmbH, Berlin

ΕΡΕΥΝΑ & ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ-ΣΕΛΙΔΟΠΟΙΗΣΗ :

Βαγγέλης Κατσαρίνης
Ηλεκτρονικός - Κατασκευαστής Ιστοσελίδων Διαδικτύου

ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ (WEBSITE LINKS)